رادیاتور تجهیزی گرمایشی است که حرارت را به دو صورت جابجایی و تابشی از خود منتشر می کند. رادیاتورها را می‌توان از مواد مختلف نظیر آلومینیوم، فولاد و یا چدن و با طراحی های متفاوت مانند: پره‌ای، تخت، لوله‌ای، شیشه ای، دکوراتیو و قرنیزی ساخت. از نظر کارایی انرژی برای گرم کردن یک فضای مشخص، رادیاتوری که دارای ظرفیت حرارتی بیشتر، وزن و حجم آبگیری بهینه و در نتیجه سرعت پاسخ بالاتر باشد، مناسب تر است. مهمترین پارامتر که بیشترین تاثیر را در بهینه‌ سازی مصرف انرژی دارد، انتخاب رادیاتور مطابق گرمای مورد نیاز فضای طراحی شده می‌باشد و توجه به این نکته حائز اهمیت است که انرژی در رادیاتورها یک پارامتر می‌باشد و پارامترهای دیگری نظیر شکل ظاهری و زیبایی قیمت رادیاتور قرنیزی، عدم اشغال فضای مفید ساختمان، کیفیت رنگ، مقاومت مکانیکی آن، طول عمر و مقاومت در برابر خوردگی و همچنین داشتن سطح صاف و بدون لبه تیز، پرداخت سطح نهایی و … موثر است و در طراحی، ساخت و انتخاب رادیاتور باید تمامی موارد فوق لحاظ گردد.

رادیاتور

رادیاتور

نحوه گرم شدن اتاق توسط رادیاتور به صورت جابجایی آزاد یا طبیعی می باشد .هوای بالای رادیاتور معمولا به دلیل گرم شدن سبک شده و به طرف بالا حرکت می کند و هوای سرد اتاق جایگزین آن می شود. به همین ترتیب یک چرخش طبیعی در جریان هوای اتاق بوجود آمده و دمای تمامی نقاط اتاق بالا رفته و اتاق گرم می شود .

انواع رادیاتورهای شوفاژ از نظر جنس به سه دسته تقسیم می شوند:

. آلومینیومی
. چدنی
. فولادی

خط تولید رادیاتورهای چدنی به دلیل پایین بودن راندمان حرارتی و بالا بودن وزن آنها برچیده شده و تقریبا منسوخ شده است. رادیاتور آلومینیومی سبک تر، زیباتر و ضریب هدایت حرارتی بالاتری نسبت به فولادی دارد ولی از لحاظ قیمت مقداری گرانتر می باشد. معمولا در فضاهایی مانند حمام ها که رطوبت زیاد دارد بایستی حتما از رادیاتور آلومینیومی استفاده کرد . رادیاتورهای فولادی به صورت یک بلوک غیر قابل تفکیک تولید می شوند. یعنی در خارج از کارخانه نمی توان به آنها پره اضافه کرد و یا کم نمود ولی در مورد رادیاتورهای آلومینیومی این قابلیت وجود دارد.
رادیاتور قرنیزی طرحی از رادیاتور می باشد که مزایای متنوعی نسبت به سایر رادیاتورها دارد و برای مطالعه این ویژگی ها می توانید به بخش رادیاتور قرنیزی مراجعه فرمایید.